4.2 KiB
- JAK NA PRVNÍ SCÉNU
Dobrá - už víte, jak hrát, víte, kdo jsou vaše hlavní postavy, a víte, kdy a kde váš příběh začíná. Nastal čas se do toho pustit!
VYBUDUJ SCÉNU
Pokud můžeš, pusť na pozadí filmový soundtrack. Pak začni popisem místa, kde se nacházejí hlavní postavy. „Začínáme náš příběh...“ je dobrá první věta. Popisuj věci se smyslem pro drama, atmosféru a napětí. Doplňuj detaily, které svět oživí.
PŘEDSTAV HLAVNÍ POSTAVY
Nyní se zaměř na jednotlivé čarodějky a čaroděje. Požádej každého z nich, aby se představil a popsal, co právě dělá. Jakmile se představí, napiš jejich jména na list příběhu. Nezapomeň klást doplňující otázky, když někdo řekne něco zajímavého. Od této chvíle každý hraje a mluví za svojí postavu. Oslovuj hráče jménem jeho postavy.
PŘEDSTAV NĚCO NEČEKANÉHO
V průběhu první scény se stane něco zvláštního a nečekaného. Třeba Bradavický expres zničeho nic zastaví uprostřed pustiny nebo se na zdi chodby objeví tajemný nápis. Možná učitel oznámí, že do jednoho patra hradu je letos zakázaný vstup. Tu zvláštní, nečekanou věc můžeš mít dopředu připravenou a promyšlenou nebo můžeš hráčům jenom říct: „Něco tu není v pořádku. Co to je?“ Pak si poslechni, co řeknou. Na jejich odpovědi navaž a zeptej se, co dělají. Nevadí, když nebudeš vědět, proč se ona zvláštní nebo nečekaná věc děje právě teď. Ty i hráči hrajete proto, abyste to zjistili!
PROVEĎ TAHY
V průběhu scény budete postupovat ve třech krocích. Za prvé všem řekni, co se děje a co říkají nehráčské postavy. Za druhé se zeptáš hlavních postav, co chtějí udělat. Za třetí hráči popíší, co a jak dělají jejich čarodějky a čarodějové, a řeknou to, co říkají jejich postavy. Pak se vrátíte k prvnímu kroku.
Někdy to, co řekneš ty nebo hráči, vyvolá Tah. V tu chvíli si hráč hodí kostkami, aby zjistil, co se stane. Když hráč v hodu neuspěje, ty musíš zahrát ''vážný následek''. Někdy budeš reagovat na něco, co udělá čarodějka nebo čaroděj, tím, že provedeš jeden ze svých ''Vypravěčských tahů''. A někdy provedeš Tah Vypravěče, abys scéně dodal další impuls.
Měl by ses vyvarovat příliš častého vyvolávání stejného tahu. Hráči například nemusí házet na seslání kouzla pokaždé, když mávnou hůlkou. Pokud hráč zná kouzlo a chce ho seslat potichu, aby neupozornil učitele, požádej ho o hod na schování a plížení. Pokud potřebují rychle seslat kouzlo, protože se na ně řítí Mozkomor, požádej je, aby si hodili na odvahu tváří v tvář nebezpečí. Přemýšlej o situaci a buď kreativní!
ZAPIŠ VŠECHNY ZÁHADY
Po skončení scény se skupiny zeptej, zda narazila na nějaké Záhady. Záhada je otázka, na kterou chtějí hlavní postavy odpovědět, například „Kdo dal Harryho jméno do Ohnivého poháru?“ nebo „Proč Snape kulhal?“. Dobré Záhady se snaží odpovědět na otázku kdo, co, kdy, kde, proč nebo jak. Záhadu může navrhnout kdokoli a kdykoli, nejlépe však na konci scény nebo sezení. Když někdo navrhne Záhadu, zapiš si ji na list „POZNÁMKY“. Ujisti se, že všichni vědí, jaké jsou aktuální Záhady! Většina vašeho příběhu se věnuje tomu, jak se postavy snaží odpovědět na otázky kladené Záhadami.
PŘEJDI NA DALŠÍ SCÉNU
V průběhu hry by být zřejmé, kdy je čas přejít k nové scéně příběhu. Obvykle ti hráči řeknou: „Dobře, teď bychom chtěli jít sem.“ V tomto případě je třeba rozhodnout, že se na toto místo přesunete. V tu chvíli můžeš přejít na další scénu. Pokud to není zřejmé, věnuj pozornost okamžiku, kdy nikdo nic nedělá. V tu chvíli se zeptej: „Jsme připraveni se přesunout dál?“. Můžeš také navrhnout jiný čas nebo místo a zeptat se, zda jsou všichni připraveni tam jít. V případě pochybností se přesuňte do jiné části školního dne, například do třídy, na jídlo nebo do společenské místnosti v čase osobního volna. Nebo můžete jít na další velkou výroční akci.