HogwartsRPG_CZ/how_to_play.md
2024-01-12 12:22:22 +01:00

64 lines
6.4 KiB
Markdown

Jak hrát Hogwarts RPG
=====================
Vítejte v Bradavicích! Právě se chystáte spřádat příběh plný tajemství, přátelství, nebezpečí a kouzel. Tato příručka vás naučí, jak hru hrát, a provede vás prvním sezením příběhu. Příručku si musí přečíst pouze jeden hráč, Vypravěč. Všichni ostatní se mohou učit v průběhu hry.Začněme!
BUDETE POTŘEBOVAT...
--------------------
- sebe jako vypravěče a 2-5 dalších hráčů
- Alespoň dvě šestistěnné kostky
- Jednu kopii každého listu "HRÁČ" pro každého hráče.
- jednu kopii každého listu "Vypravěč" pro sebe.
- jednu kopii každého listu "SKUPINA" pro celou skupinu
- Tužky, jedna pro každého
- Náhradní papír/sešit
- Indexové karty (nepovinné)
Vysvětlení pravidel
-------------------
První sezení začněte tím, že všem vysvětlíte, že se scházíte, abyste společně vytvořili originální příběh ze světa Harryho Pottera.
Každý z hráčů bude hrát jednu z hlavních postav tohoto příběhu. Vy budete Vypravěčem, který hraje všechny a všechno ostatní. Budete přitom popisovat svět a představovat nehráčské postavy, jako jsou učitelé a ostatní studenti. Budete také provázet příběhem tím, že budete klást otázky, představovat hrozby a/nebo záhadné události a pomáhat všem s pravidly.
Poté si projděte následující základní pravidla:
### TAHY
Kdykoli chce hráč něco udělat - například seslat kouzlo, ohromit učitele nebo se postavit tváří v tvář nestvůře - provede tah. Tahy jsou všechny různé akce, které mohou hráči provést v průběhu hry. Tahy hráčů říkají: "Kdykoli se stane tohle, stane se tahle další věc".
Hráči mají tři druhy tahů. Základní tahy se dějí, když hráči hází, aby zjistili, jak něco se něco stane. Magické tahy se dějí, když hráči sesílají kouzla. Famfrpálové tahy se dějí, když se hraje tzv. Famfrpálový zápas. I ty vypravěči máš tahy, ale fungují trochu jinak.
Pokud něco v příběhu vybídne k tahu, hráč musí tento tah provést. Když někdo provede tah, musí se v příběhu stát výsledek.
Tahy můžeš vyvolat, ale každý by měl dávat pozor, kdy k nim dojde.
Pamatuj, že tahy se dějí pouze tehdy, když se v příběhu něco stane. Pokud někdo řekne: "Chci se postavit tváří v tvář nebezpečí", měli byste říct: "Skvělé, jak to uděláš?".
Pokud chcete, můžete s hráči rychle projít základní tahy a magické tahy.
### VLASTNOSTI
Každá čarodějka nebo čaroděj má pět vlastností, které ji charakterizují. Mohou být kladné pro silné stránky nebo záporné pro slabé stránky. Těchto pět vlastností je následujících: Statečnost, Lstivost, Intelekt, Věrnost a Magie.
Statečnost popisuje odvahu, čestnost, poctivost a odvahu čarodějky nebo čaroděje.
Lstivost popisuje schopnost čarodějky nebo čaroděje napálit, skrývat se, klamat nebo manipulovat.
Intelekt popisuje čarodějčin důvtip, znalosti, paměť a schopnost shromažďovat informace.
Věrnost popisuje čarodějovu vstřícnost a oddanost přátelům a spolužákům.
Magie popisuje čarodějovu dovednost sesílat kouzla, vyrábět lektvary nebo používat magické předměty.
Když tah nařídí hráči hodit, téměř vždy ho požádá, aby k výsledku přičetl nějakou vlastnost.
### HÁZENÍ
Házením kostkami se určuje, co se v příběhu stane, když čaroděka nebo čaroděj udělá něco, kdy výsledek je nejistý. Všechny základní tahy říkají hráči, aby házel.
Postup je jednoduchý: Hráč hodí dvěma šestistěnnými kostkami a výsledky sečte. Poté přičte všechny příslušné vlastnosti nebo bonusy. Pokud je součet 10 nebo vyšší, uspěje. Pokud je výsledek mezi 7 a 9, uspěje, ale je to spojeno s určitou cenou. Pokud je 6 nebo méně, neuspějí, ale mohou si připsat bod zkušenosti. Hráči si sami řeknou, jak uspějí, ale ty (vypravěč) jim řekneš, co se stane, když neuspějí.
### STAVY
Někdy se stane, že se čarodějka nebo čaroděj vyděsí, když čelí příšeře, nebo je vystresovaná z příliš velkého množství školních úkolů, nebo žárlí na přítelovu zamilovanost. Mohou mít zlomenou ruku po pádu z koštěte nebo zjistí, že zvrací slimáky poté, co je zasáhla kletba. Tyto negativní stavy se nazývají Stavy. Stavy mohou být emocionální nebo fyzické. Když někdo neuspěje v hodu, může si jako důsledek přivodit Stav.
Osm možných Stavů je následujících: Vystrašený, Naštvaný, Vystresovaný, Žárlivý, V rozpacích, Zraněný, Prokletý a V bezvědomí.
Emocionální stavy jako Vystrašený, Rozzlobený, Vystresovaný, Žárlivý a Rozpačitý zmizí, když čarodějka nebo čaroděj podlehne svým negativním pocitům. Mohou být také odstraněny, pokud je jiná čarodějka nebo čaroděj utěšuje nebo podporuje, nebo změněny na jiný Stav, pokud tráví čas se svým mazlíčkem.
Fyzické stavy jako Zraněný, Prokletý a Bezvědomí musí být vyléčeny pomocí léků nebo kouzel.
### ŠTĚSTÍ
Každá čarodějka nebo čaroděj má malou zásobu Štěstí, kterou může v případě nouze použít. Když chce hráč udělat něco, co by normálně nedokázal, například seslat kouzlo, které nezná, nebo provést nemožné chycení ve Famfrpálu, může si označit bod Štěstí, aby to dokázal. Každá čarodějka nebo čaroděj má 3 body Štěstí.
### AGENDA
Všichni mají konečně společnou agendu. Jedná se o seznam tří cílů, kterých se všichni snažíte dosáhnout, zatímco při hraní příběhu. Agenda vaší skupiny je následující:
1) Vykreslit kouzelnickou internátní školu. O širším kouzelnickém světě se dá vyprávět mnoho příběhů. Tento je však o Mladých čarodějkách a čarodějích ve škole. Vaším úkolem je tento příběh vyprávět a oživit.
2) Naplňte životy studentů tajemstvím, úžasem, nebezpečím a nadějí. Čas strávený mladou čarodějkou nebo čarodějem ve škole je mnohem víc než jen chození do třídy a zkoušení. Musí zažít zázraky, zodpovědět otázky a čelit hrozbám.
3) Zahrajte si a zjistěte, co se stane. Tato hra je o překvapení a spolupráci. Příběh budujete společně, scénu po scéně a sezení po sezení. Je v pořádku, když si naplánujete věci, které byste chtěli, aby se staly. Ale nakonec všechny výsledky záleží na hlavních postavách a kostkách.