+
- ·1 min
+ ·2 mins
diff --git a/posts/index.xml b/posts/index.xml
index 12b2238..15c4940 100644
--- a/posts/index.xml
+++ b/posts/index.xml
@@ -6,8 +6,15 @@
Recent content in Články on Kolektiv Rozpor
Hugo
cs-cz
- Tue, 12 Nov 2024 15:12:17 +0100
+ Tue, 12 Nov 2024 15:47:25 +0100
+ -
+
Metoda čtenářského kroužku
+ https://www.rozpor.org/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/
+ Tue, 12 Nov 2024 15:47:25 +0100
+ https://www.rozpor.org/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/
+ Setkání našeho čtenářského kroužku se odehrávají podle této šablony:
Úvod (30 minut):
Usazení Úvodní kolečko: Jak se jmenujete, jaký používáte rod a zájmena? Co jste zvládliy přečíst? Jaké máte dnes potřeby, aby vám bylo dobře a aby se dosáhlo toho, co vás zajímá? Úvod k textu: Minimalistické shrnutí, o čem byl text. Diskuze o textu (30 až 60 minut):
Vyberte si myšlenku, která vás v textu zaujala. Shrňte ji pro ostatní.
+
-
Tahák konstruktivni kritiky
https://www.rozpor.org/posts/tahak-konstruktivni-kritiky/
diff --git a/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/index.html b/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/index.html
new file mode 100644
index 0000000..97eb92a
--- /dev/null
+++ b/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/index.html
@@ -0,0 +1,467 @@
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ Metoda čtenářského kroužku · Kolektiv Rozpor
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ Metoda čtenářského kroužku
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ ·1 min
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+ Setkání našeho čtenářského kroužku se odehrávají podle této šablony:
+
+-
+
Úvod (30 minut):
+
+- Usazení
+- Úvodní kolečko: Jak se jmenujete, jaký používáte rod a zájmena? Co jste zvládliy přečíst? Jaké máte dnes potřeby, aby vám bylo dobře a aby se dosáhlo toho, co vás zajímá?
+- Úvod k textu: Minimalistické shrnutí, o čem byl text.
+
+
+-
+
Diskuze o textu (30 až 60 minut):
+
+- Vyberte si myšlenku, která vás v textu zaujala. Shrňte ji pro ostatní.
+- Dalších 10 až 15 minut si budeme vyměňovat názory na tuto myšlenku, pak se přesouváme k další myšlence.
+- Pokud je text spíše teoretický, prodloužíme tento blok na 60 minut.
+
+
+-
+
Pauza (15 minut)
+
+-
+
Diskuze o praxi (30 až 60 minut):
+
+- Jaké máme osobní zkušenosti z praxe, které se vztahují k myšlenkám v textu?
+- Jak můžeme text využít ve svých kolektivech a organizacích?
+- Pokud je text spíše praktický, prodloužíme tento blok na 60 minut.
+
+
+-
+
Závěr (30 minut):
+
+- Závěrečné myšlenky k probraným tématům.
+- Zpětná vazba ke kroužku. Můžete použít
+
+ tahák konstruktivní kritiky.
+- Rozloučení.
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
diff --git a/posts/tahak-konstruktivni-kritiky/index.html b/posts/tahak-konstruktivni-kritiky/index.html
index 19efd6a..b1a6c6f 100644
--- a/posts/tahak-konstruktivni-kritiky/index.html
+++ b/posts/tahak-konstruktivni-kritiky/index.html
@@ -124,7 +124,7 @@ Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném p
"mainEntityOfPage": "true",
- "wordCount": "102"
+ "wordCount": "369"
}
@@ -304,7 +304,7 @@ Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném p
- ·1 min
+ ·2 mins
@@ -327,8 +327,47 @@ Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném p
čtenářském kroužku jsme připraviliy toto shrnutí klíčových bodů. Může sloužit jako kartička s tahákem, který je po ruce, když se zrovna ocitnete v situaci vyžadující konstruktivní kritiku.
Pokud v kolektivu nebo organizaci praktikujete kroužky kritiky-sebekritiky, můžete si rozdat tyto kartičky a postupovat podle nich.
Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném pořadí, ale kontext pro ně a srozumitelné vysvětlení najdete v knize.
-Kartičky si můžete stáhnout ve dvou formátech:
-
+
+Proč konstruktivně kritizovat (Obsah) #
Ideologie #
Neseme si v sobě hodnoty staré utlačující společnosti. Pramení z třídy, rasy, genderu apod. K přetvoření společnosti musíme přetvořit i sebe a naše hnutí.
+Sledujeme myšlenky a činy. Které jsou utlačující? Které jsou osvobozující? Díky kterým se naše hnutí rozvine?
+Hledáme řešení, které nám pomůže dosáhnout společného osvobození.
+Jednota a zápas #
Rozpory mezi lidmi, kteří mezi sebou nemají zásadní důvod se utiskovat, řešíme rozhovorem, kritikou a sebekritikou.
+Cílem je vybudovat společné porozumění a jednotu. Díky nim se můžeme postavit útlaku.
+Dialektika #
Svět se neustále mění. Naše vědomí se mění podle toho, co děláme.
+Ovlivňují nás společenské vztahy. Ale ke změně se potřebujeme vnitřně rozhodnout.
+Rozpory jsou všudypřítomné i v nás. Troufejme si o nich mluvit a řešit je.
+
+Jak konstruktivně kritizovat (Forma) #
+-
+
Jaký mám záměr?
+Chci ochránit a poučit, nebo potrestat a přinutit?
+
+-
+
Objektivní pozorování: Děláš A.
+Nedomýšlet si proč nebo jaký člověk je.
+
+-
+
Pocity: Cítím B.
+Nezaměňovat s domněnkou a interpretací.
+Proč se tak cítím? Nevychází to z hodnot útlaku?
+
+-
+
Potřeba jednání: Chci, ať uděláš C.
+Oslov konkrétní osobu. Co má udělat a říct, ne co má být a cítit. Co má dělat, ne s čím přestat.
+
+-
+
Účel: Kvůli D.
+Vysvětli, jak změna pomůže i jim, skupině nebo celému hnutí. Jak zapadá do naší politiky.
+
+
+Jak přijímat kritiku #
Parafrázovat. Zopakuj vlastními slovy, co slyšíš. Ujisti se, že rozumíš.
+Vcítit se. Vyslechni si kritiku, i když je ošklivě formulovaná. Zkus z ní vyjádřit konstruktivní podstatu.
+Jak řešit defenzivní reakci #
Vezmi reakci na vědomí.
+Zkus odhalit chybu v porozumění: požádej o parafrázi.
+Požádej o radu, jak kritiku formulovat příště.
+Nasměruj člověka ven ze zajetého stereotypu.
+
+Kartičky ke stažení #
- Formát na A4 určený k oboustrannému tisku na list papíru. Z jednoho dokumentu vystřihnete čtyři kartičky.
- Formát na A6 obsahující jednu samostatnou kartičku.
@@ -384,6 +423,25 @@ Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném p
+
+
+ Metoda čtenářského kroužku
+
+
+
+
+
+
+ →←
+
+
+ Metoda čtenářského kroužku +
+ +Setkání našeho čtenářského kroužku se odehrávají podle této šablony:
+-
+
-
+
Úvod (30 minut):
+-
+
- Usazení +
- Úvodní kolečko: Jak se jmenujete, jaký používáte rod a zájmena? Co jste zvládliy přečíst? Jaké máte dnes potřeby, aby vám bylo dobře a aby se dosáhlo toho, co vás zajímá? +
- Úvod k textu: Minimalistické shrnutí, o čem byl text. +
+ -
+
Diskuze o textu (30 až 60 minut):
+-
+
- Vyberte si myšlenku, která vás v textu zaujala. Shrňte ji pro ostatní. +
- Dalších 10 až 15 minut si budeme vyměňovat názory na tuto myšlenku, pak se přesouváme k další myšlence. +
- Pokud je text spíše teoretický, prodloužíme tento blok na 60 minut. +
+ -
+
Pauza (15 minut)
+
+ -
+
Diskuze o praxi (30 až 60 minut):
+-
+
- Jaké máme osobní zkušenosti z praxe, které se vztahují k myšlenkám v textu? +
- Jak můžeme text využít ve svých kolektivech a organizacích? +
- Pokud je text spíše praktický, prodloužíme tento blok na 60 minut. +
+ -
+
Závěr (30 minut):
+-
+
- Závěrečné myšlenky k probraným tématům. +
- Zpětná vazba ke kroužku. Můžete použít + + tahák konstruktivní kritiky. +
- Rozloučení. +
+
Pokud v kolektivu nebo organizaci praktikujete kroužky kritiky-sebekritiky, můžete si rozdat tyto kartičky a postupovat podle nich.
Tahák nenahrazuje četbu knihy. Připomíná důležité prvky v přehledném pořadí, ale kontext pro ně a srozumitelné vysvětlení najdete v knize.
-Kartičky si můžete stáhnout ve dvou formátech:
--
+
-
+
Jaký mám záměr?
+Chci ochránit a poučit, nebo potrestat a přinutit?
+
+ -
+
Objektivní pozorování: Děláš A.
+Nedomýšlet si proč nebo jaký člověk je.
+
+ -
+
Pocity: Cítím B.
+Nezaměňovat s domněnkou a interpretací.
+Proč se tak cítím? Nevychází to z hodnot útlaku?
+
+ -
+
Potřeba jednání: Chci, ať uděláš C.
+Oslov konkrétní osobu. Co má udělat a říct, ne co má být a cítit. Co má dělat, ne s čím přestat.
+
+ -
+
Účel: Kvůli D.
+Vysvětli, jak změna pomůže i jim, skupině nebo celému hnutí. Jak zapadá do naší politiky.
+
+ - Formát na A4 určený k oboustrannému tisku na list papíru. Z jednoho dokumentu vystřihnete čtyři kartičky.
- Formát na A6 obsahující jednu samostatnou kartičku.
+
Proč konstruktivně kritizovat (Obsah) #
Ideologie #
Neseme si v sobě hodnoty staré utlačující společnosti. Pramení z třídy, rasy, genderu apod. K přetvoření společnosti musíme přetvořit i sebe a naše hnutí.
+Sledujeme myšlenky a činy. Které jsou utlačující? Které jsou osvobozující? Díky kterým se naše hnutí rozvine?
+Hledáme řešení, které nám pomůže dosáhnout společného osvobození.
+Jednota a zápas #
Rozpory mezi lidmi, kteří mezi sebou nemají zásadní důvod se utiskovat, řešíme rozhovorem, kritikou a sebekritikou.
+Cílem je vybudovat společné porozumění a jednotu. Díky nim se můžeme postavit útlaku.
+Dialektika #
Svět se neustále mění. Naše vědomí se mění podle toho, co děláme.
+Ovlivňují nás společenské vztahy. Ale ke změně se potřebujeme vnitřně rozhodnout.
+Rozpory jsou všudypřítomné i v nás. Troufejme si o nich mluvit a řešit je.
++
Jak konstruktivně kritizovat (Forma) #
-
+
Jak přijímat kritiku #
Parafrázovat. Zopakuj vlastními slovy, co slyšíš. Ujisti se, že rozumíš.
+Vcítit se. Vyslechni si kritiku, i když je ošklivě formulovaná. Zkus z ní vyjádřit konstruktivní podstatu.
+Jak řešit defenzivní reakci #
Vezmi reakci na vědomí.
+Zkus odhalit chybu v porozumění: požádej o parafrázi.
+Požádej o radu, jak kritiku formulovat příště.
+Nasměruj člověka ven ze zajetého stereotypu.
++