802 lines
36 KiB
HTML
802 lines
36 KiB
HTML
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<!doctype html>
|
|||
|
<html
|
|||
|
lang="cs-cz"
|
|||
|
dir="ltr"
|
|||
|
class="scroll-smooth"
|
|||
|
data-default-appearance="light"
|
|||
|
data-auto-appearance="true"
|
|||
|
><head>
|
|||
|
<meta charset="utf-8" />
|
|||
|
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" />
|
|||
|
<meta name="theme-color" content="#FFFFFF" />
|
|||
|
|
|||
|
<title>Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí · Kolektiv Rozpor</title>
|
|||
|
<meta name="title" content="Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí · Kolektiv Rozpor" />
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<script
|
|||
|
type="text/javascript"
|
|||
|
src="/js/appearance.min.74ad8406faea02f3e186ba5126249aaeed9073629e04b05037b903396b188724.js"
|
|||
|
integrity="sha256-dK2EBvrqAvPhhrpRJiSaru2Qc2KeBLBQN7kDOWsYhyQ="
|
|||
|
></script>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<link
|
|||
|
type="text/css"
|
|||
|
rel="stylesheet"
|
|||
|
href="/css/main.bundle.min.193887872f188586e561a68c8161bec6bc6454bdae0fa07470cc0dc8e953a966.css"
|
|||
|
integrity="sha256-GTiHhy8YhYblYaaMgWG+xrxkVL2uD6B0cMwNyOlTqWY="
|
|||
|
/>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<meta
|
|||
|
name="description"
|
|||
|
content="
|
|||
|
|
|||
|
Tyto poznámky vznikly v našem čtenářském kroužku jako výpisky shrnující knihu Philosophical Trends in the Feminist Movement od Anuradhy Ghandy (2006).
|
|||
|
Úvod #Historie # S rozvojem kapitalismu přichází i první kolektivní ženský boj proti útlaku; emancipace žen byla palčivější než kdy dřív; útlak žen existoval již před kapitalismem, s příchodem soukromého vlastnictví
|
|||
|
odcizení tradiční ženské práce do továren = změna statutu, útlak ze strany zaměstnavatele ženy si svůj útlak uvědomovaly už dříve; útlak vokalizovaly v lidovém umění (písně, popěvky, idiomy, básně) reinterpretace mýtů a eposů (Mahabharata)
|
|||
|
|
|||
|
"
|
|||
|
/>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<link rel="canonical" href="https://www.rozpor.org/posts/vypisky-z-filozofickych-smeru-ve-feministickem-hnuti/" />
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<link rel="apple-touch-icon" sizes="180x180" href="/apple-touch-icon.png" />
|
|||
|
<link rel="icon" type="image/png" sizes="32x32" href="/favicon-32x32.png" />
|
|||
|
<link rel="icon" type="image/png" sizes="16x16" href="/favicon-16x16.png" />
|
|||
|
<link rel="manifest" href="/site.webmanifest" />
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<meta property="og:url" content="https://www.rozpor.org/posts/vypisky-z-filozofickych-smeru-ve-feministickem-hnuti/">
|
|||
|
<meta property="og:site_name" content="Kolektiv Rozpor">
|
|||
|
<meta property="og:title" content="Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí">
|
|||
|
<meta property="og:description" content="Tyto poznámky vznikly v našem čtenářském kroužku jako výpisky shrnující knihu Philosophical Trends in the Feminist Movement od Anuradhy Ghandy (2006).
|
|||
|
Úvod #Historie # S rozvojem kapitalismu přichází i první kolektivní ženský boj proti útlaku; emancipace žen byla palčivější než kdy dřív; útlak žen existoval již před kapitalismem, s příchodem soukromého vlastnictví
|
|||
|
odcizení tradiční ženské práce do továren = změna statutu, útlak ze strany zaměstnavatele ženy si svůj útlak uvědomovaly už dříve; útlak vokalizovaly v lidovém umění (písně, popěvky, idiomy, básně) reinterpretace mýtů a eposů (Mahabharata)">
|
|||
|
<meta property="og:locale" content="cs_cz">
|
|||
|
<meta property="og:type" content="article">
|
|||
|
<meta property="article:section" content="posts">
|
|||
|
<meta property="article:published_time" content="2024-11-18T01:12:34+01:00">
|
|||
|
<meta property="article:modified_time" content="2024-11-18T01:12:34+01:00">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<meta name="twitter:card" content="summary">
|
|||
|
<meta name="twitter:title" content="Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí">
|
|||
|
<meta name="twitter:description" content="Tyto poznámky vznikly v našem čtenářském kroužku jako výpisky shrnující knihu Philosophical Trends in the Feminist Movement od Anuradhy Ghandy (2006).
|
|||
|
Úvod #Historie # S rozvojem kapitalismu přichází i první kolektivní ženský boj proti útlaku; emancipace žen byla palčivější než kdy dřív; útlak žen existoval již před kapitalismem, s příchodem soukromého vlastnictví
|
|||
|
odcizení tradiční ženské práce do továren = změna statutu, útlak ze strany zaměstnavatele ženy si svůj útlak uvědomovaly už dříve; útlak vokalizovaly v lidovém umění (písně, popěvky, idiomy, básně) reinterpretace mýtů a eposů (Mahabharata)">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<script type="application/ld+json">
|
|||
|
{
|
|||
|
"@context": "https://schema.org",
|
|||
|
"@type": "Article",
|
|||
|
"articleSection": "Články",
|
|||
|
"name": "Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí",
|
|||
|
"headline": "Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí",
|
|||
|
|
|||
|
"abstract": "Tyto poznámky vznikly v našem čtenářském kroužku jako výpisky shrnující knihu Philosophical Trends in the Feminist Movement od Anuradhy Ghandy (2006).\nÚvod #Historie # S rozvojem kapitalismu přichází i první kolektivní ženský boj proti útlaku; emancipace žen byla palčivější než kdy dřív; útlak žen existoval již před kapitalismem, s příchodem soukromého vlastnictví\nodcizení tradiční ženské práce do továren = změna statutu, útlak ze strany zaměstnavatele ženy si svůj útlak uvědomovaly už dříve; útlak vokalizovaly v lidovém umění (písně, popěvky, idiomy, básně) reinterpretace mýtů a eposů (Mahabharata)",
|
|||
|
"inLanguage": "cs-cz",
|
|||
|
"url" : "https:\/\/www.rozpor.org\/posts\/vypisky-z-filozofickych-smeru-ve-feministickem-hnuti\/",
|
|||
|
"author" : {
|
|||
|
"@type": "Person",
|
|||
|
"name": ""
|
|||
|
},
|
|||
|
"copyrightYear": "2024",
|
|||
|
"dateCreated": "2024-11-18T01:12:34\u002b01:00",
|
|||
|
"datePublished": "2024-11-18T01:12:34\u002b01:00",
|
|||
|
|
|||
|
"dateModified": "2024-11-18T01:12:34\u002b01:00",
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
"mainEntityOfPage": "true",
|
|||
|
"wordCount": "1569"
|
|||
|
}
|
|||
|
</script>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<link rel="preconnect" href="https://fonts.googleapis.com">
|
|||
|
<link rel="preconnect" href="https://fonts.gstatic.com" crossorigin>
|
|||
|
<link href="https://fonts.googleapis.com/css2?family=Lora:ital,wght@0,400;0,700;1,400;1,700&family=PT+Sans:ital,wght@0,400;0,700;1,400;1,700&display=swap" rel="stylesheet">
|
|||
|
|
|||
|
</head>
|
|||
|
<body
|
|||
|
class="m-auto flex h-screen max-w-7xl flex-col bg-neutral px-6 text-lg leading-7 text-neutral-900 dark:bg-neutral-800 dark:text-neutral sm:px-14 md:px-24 lg:px-32"
|
|||
|
>
|
|||
|
<div id="the-top" class="absolute flex self-center">
|
|||
|
<a
|
|||
|
class="-translate-y-8 rounded-b-lg bg-primary-200 px-3 py-1 text-sm focus:translate-y-0 dark:bg-neutral-600"
|
|||
|
href="#main-content"
|
|||
|
><span class="pe-2 font-bold text-primary-600 dark:text-primary-400">↓</span
|
|||
|
>Skip to main content</a
|
|||
|
>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<header class="py-6 font-semibold text-neutral-900 dark:text-neutral sm:py-10 print:hidden">
|
|||
|
<nav class="flex items-start justify-between sm:items-center">
|
|||
|
|
|||
|
<div class="flex flex-row items-center">
|
|||
|
|
|||
|
<a
|
|||
|
class="decoration-primary-500 hover:underline hover:decoration-2 hover:underline-offset-2"
|
|||
|
rel="me"
|
|||
|
href="/"
|
|||
|
>Kolektiv Rozpor</a
|
|||
|
>
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<ul class="flex list-none flex-col text-end sm:flex-row">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<li class="group mb-1 sm:mb-0 sm:me-7 sm:last:me-0.5">
|
|||
|
|
|||
|
<a
|
|||
|
href="/"
|
|||
|
title=""
|
|||
|
|
|||
|
><span
|
|||
|
class="decoration-primary-500 group-hover:underline group-hover:decoration-2 group-hover:underline-offset-2"
|
|||
|
>O nás</span
|
|||
|
>
|
|||
|
</a
|
|||
|
>
|
|||
|
|
|||
|
</li>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<li class="group mb-1 sm:mb-0 sm:me-7 sm:last:me-0.5">
|
|||
|
|
|||
|
<a
|
|||
|
href="/posts/"
|
|||
|
title=""
|
|||
|
|
|||
|
><span
|
|||
|
class="decoration-primary-500 group-hover:underline group-hover:decoration-2 group-hover:underline-offset-2"
|
|||
|
>Články</span
|
|||
|
>
|
|||
|
</a
|
|||
|
>
|
|||
|
|
|||
|
</li>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<li class="group mb-1 sm:mb-0 sm:me-7 sm:last:me-0.5">
|
|||
|
|
|||
|
<a
|
|||
|
href="/krouzek/zaklady-marxismu/"
|
|||
|
title=""
|
|||
|
|
|||
|
><span
|
|||
|
class="decoration-primary-500 group-hover:underline group-hover:decoration-2 group-hover:underline-offset-2"
|
|||
|
>Základy marxismu</span
|
|||
|
>
|
|||
|
</a
|
|||
|
>
|
|||
|
|
|||
|
</li>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<li class="group mb-1 sm:mb-0 sm:me-7 sm:last:me-0.5">
|
|||
|
|
|||
|
<a
|
|||
|
href="/krouzek/soucasna-revolucni-hnuti/"
|
|||
|
title=""
|
|||
|
|
|||
|
><span
|
|||
|
class="decoration-primary-500 group-hover:underline group-hover:decoration-2 group-hover:underline-offset-2"
|
|||
|
>Současná revoluční hnutí</span
|
|||
|
>
|
|||
|
</a
|
|||
|
>
|
|||
|
|
|||
|
</li>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
|
|||
|
</nav>
|
|||
|
</header>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="relative flex grow flex-col">
|
|||
|
<main id="main-content" class="grow">
|
|||
|
|
|||
|
<article>
|
|||
|
<header class="max-w-prose">
|
|||
|
|
|||
|
<h1 class="mb-8 mt-0 text-4xl font-extrabold text-neutral-900 dark:text-neutral">
|
|||
|
Výpisky z Filozofických směrů ve feministickém hnutí
|
|||
|
</h1>
|
|||
|
|
|||
|
<div class="mb-10 text-base text-neutral-500 dark:text-neutral-400 print:hidden">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="flex flex-row flex-wrap items-center">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<time datetime="2024-11-18 01:12:34 +0100 CET">November 18, 2024</time><span class="px-2 text-primary-500">·</span><span title="Reading time">8 mins</span>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</header>
|
|||
|
<section class="prose mt-0 flex max-w-full flex-col dark:prose-invert lg:flex-row">
|
|||
|
|
|||
|
<div class="min-h-0 min-w-0 max-w-prose grow">
|
|||
|
<p>Tyto poznámky vznikly v našem
|
|||
|
|
|||
|
<a href="/krouzek/soucasna-revolucni-hnuti/">čtenářském kroužku</a> jako výpisky shrnující knihu <a href="https://foreignlanguages.press/colorful-classics/philosophical-trends-in-the-feminist-movement-anuradha-ghandy/" target="_blank" rel="noreferrer">Philosophical Trends in the Feminist Movement</a> od Anuradhy Ghandy (2006).</p>
|
|||
|
<hr>
|
|||
|
<h1 id="úvod" class="relative group">Úvod <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#%c3%bavod" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><h2 id="historie" class="relative group">Historie <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#historie" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>S rozvojem kapitalismu přichází i první kolektivní ženský boj proti útlaku; emancipace žen byla palčivější než kdy dřív; <strong>útlak žen existoval již před kapitalismem, s příchodem soukromého vlastnictví</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>odcizení tradiční ženské práce do továren = změna statutu, útlak ze strany zaměstnavatele </p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>ženy si svůj útlak uvědomovaly už dříve</strong>; útlak vokalizovaly v lidovém umění (písně, popěvky, idiomy, básně) reinterpretace mýtů a eposů (Mahabharata)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="patriarchát-a-feminismus" class="relative group">Patriarchát a feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#patriarch%c3%a1t-a-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>upozornění na mužskou předpojatost ve společenských vědách, analýza „tradiční filosofie" se stejným výsledkem</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>feministky odkryly genderově založenou dělbu kapitalistické práce, která odsouvá ženy na nejhůře placené práce</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>upozornily na misogynii v progresivních hnutích a jak tyto postoje ovlivňovaly participaci žen</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>různé feministické směry nejsou zcela oddělené. Některé feministky tyto kategorie zpochybňují</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h1 id="přehled-ženského-hnutí-na-západě" class="relative group">Přehled ženského hnutí na Západě <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#p%c5%99ehled-%c5%beensk%c3%a9ho-hnut%c3%ad-na-z%c3%a1pad%c4%9b" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><h2 id="1-vlna-sufražetky" class="relative group">1. Vlna: Sufražetky <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#1-vlna-sufra%c5%beetky" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>polovina 19. st. — 20. léta 20. století</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>boj za politická práva buržoazních žen</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Seneca Falls Convention, 1848 deklarace za rovná práva žen v otázkách manželství, majetku, mezd a volebního práva. <strong>Nebyly přítomny žádné černošské ženy a jen velmi málo proletářek.</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Sufražetky neměly zájem o útlak proletářek, nepodporovaly jejich hnutí</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Po rozvoji ženského proletářského hnutí na přelomu století nastupuje v sufražetském hnutí konzervatismus (vliv bílé supremacie v USA), oddělení otázky volebního práva od všech ostatních sociálních a politických otázek</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="2-vlna" class="relative group">2. Vlna <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#2-vlna" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>od 60. let 20. století</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>širší kontext boje za občanská práva (černošské hnutí USA), válka ve Vietnamu, začátek čínské kulturní revoluce</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>uvědomění si diskriminace ženy v zaměstnání, mzdách a obecně ve společnosti; rozvedení boje za politická práva</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>radikální feminismus: změna zákonů nestačí, je třeba celkové společenské revoluce; oddělení ženského hnutí od levicových politických stran (kvůli upozaďování feministických témat)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>po roce 1975 posun ke kulturnímu feminismu; ženy a muži jsou rozdílní, zaměření na reformy <strong>(konec celkové analýzy v kontextu kapitalismu a společenské struktury)</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>70. a 80. léta: kritika západního feminismu černošskými ženami a ženami 3. světa</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>úpadek aktivismu po nástupu neoliberalismu (Reagan, Theatcher)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>„Feminismu je spíše idea než hnutí, kterému chybí vizionářské kvality, které kdysi mělo“</strong> (Barbara Epstein); dochází k přesunu feminismu do akademické sféry</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h1 id="liberální-feminismus" class="relative group">Liberální feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#liber%c3%a1ln%c3%ad-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><h2 id="ženy" class="relative group">Ženy <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#%c5%beeny" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Mary Wollstonecraft</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Harriet Taylor MIll</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Elizabeth Cady Stanton</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="liberalismus" class="relative group">Liberalismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#liberalismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>17. století</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>základní myšlenka je důraz na autonomii jednotlivce</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>buržoazní filosofie</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>individualismus se ale nevztahoval na ženy, ty byly závislé na mužích</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="podoba-feminismu" class="relative group">Podoba feminismu <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#podoba-feminismu" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>třídní limitace „nejvíce respektovatelné ženy jsou nejvíce utlačovány"</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>boj skrze reformy (právo na vzdělání…)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="kritika" class="relative group">Kritika <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#kritika" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ol>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>založeno na extrémním individualismu nikoliv kolektivní snaze</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>liberální feminismus nemá konkrétní představu o podmínkách žen jiných tříd. Bojuje pouze za střední třídu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>je omezen legislativním rámcem reforem a proto nenapadá politické a ekonomické struktury, které vedly k patriarchátu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>věří v neutrální postavení státu. Kapitalistický stát ale boj žen nepodpoří, protože z jejich diskriminace těží vládnoucí třída</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>jen vzácně mobilizuje masy. Bojí se militantní mobilizace chudých žen</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ol>
|
|||
|
<h1 id="radikální-feminismus" class="relative group">Radikální feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#radik%c3%a1ln%c3%ad-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>zrod v 60. letech 20. století, boj za občanská práva, protesty proti válce ve Vietnamu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>snaha změnit společnost skrze restrukturalizaci jejich institucí, které vnímaly jako inherentně patriarchální</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>se začátku snaha debaty s Marxismem <strong>x</strong> později posun k analýze genderového systému a patriarchátu, odříznutí od analýzy kapitalistického vykořisťování</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Osobní je politické</strong>: Kate Millet = nespokojenost individuálních žen v jejich životě nepramení z osobních selhání, její příčina leží v sociálním systému</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Gender jako kasta:</strong> nerovnost mezi „dominantními muži" a „podřazenými ženami" je základní lidská situace a proto převyšuje a nahrazuje všechny ostatní formy nerovnosti a útlaku</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Reprodukce</strong> (ne produkce) jako hlavní hybná síla dějin</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Podřadnost žen vychází z <strong>biologické podstaty</strong> mít děti</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Biologická rodina musí být nahrazena rodinou vybranou</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Patriarchát na základě lidské fyziologie (pohlaví) definuje ženskou a mužskou identitu = radikální feminismus podporuje androgynnost</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="kulturní-feminismus" class="relative group">Kulturní feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#kulturn%c3%ad-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>propaguje utvrzení „femininity", zdůrazňuje ženské ctnosti</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>separatismus; ženy by si měly vytvořit vlastní instituce + lesbické vztahy</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>revoluce bude graduální, postupná</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>zaměření se striktně na kulturu, kterou nevztahují na společensko-ekonomické struktury</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="sexualita" class="relative group">Sexualita <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#sexualita" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>sexuální uspokojení je kontrolování patriarchátem, který rozděluje dobré a špatné sexuální chování</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Radikální feminismus</strong>: sexuální represe je špatná. „Povolnost" je žádaná u žen i mužů, je pro formy reprodukční technologie (umělé oplodnění…)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Kulturní feminismus:</strong> heterosexuální sex je inherentně násilný, ženy by měly být lesby. Ženy by se neměly vzdávat mateřství, protože to je jediná forma moci, kterou mají</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="kritika-1" class="relative group">Kritika <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#kritika-1" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ol>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>esencialismus = nadřazení biologie nad výchovu. Problém: historicky používané k odůvodnění útlaku určité složky obyvatelstva</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Ignoruje materiální situaci ve světe a zaměřuje se pouze na kulturní aspekty</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Jako hlavní kontradikci považuje muži x ženy, čímž ospravedlňuje separatismus</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Jako důvod oprese žen staví přírodní reprodukci. Zavrhuje socio-ekonomické důvody</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Považuje vlastnosti mužů a žen za neměnné</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Ignoruje třídní rozdíly mezi ženami a potřeby chudých žen</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Propagováním ženské přirozenosti jako nenásilné odrazuje ženy od zapojení se jako bojovnice do boje za jejich osvobození</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Navzdory tvrzení o své radikalitě přináší pouze kompletně reformní řešení</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ol>
|
|||
|
<h1 id="anarcha-feminismus" class="relative group">Anarcha-feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#anarcha-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Anarchisté vnímají všechny formy Vlády (státu) a osobní vlastnictví jako tyranické</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Jejich kritika společnosti není založena na třídním útlaku nebo třídním aspektu státu, nýbrž na hierarchii a dominanci</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Důraz je dán na malé skupiny bez hierarchie <strong>x</strong> problémy: nadreprezentace žen ze střední třídy s velkým množstvím volného času, „skryté vůdcovství" atd.</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Je iluze, že tyto aktivity mohou v současném monopolu kapitalismu přerůst a „pohltit" celou společnost</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Na západě: spojení s eko-bojem</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h1 id="ekofeminismus" class="relative group">Ekofeminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#ekofeminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>dichotomie příroda—kultura musí být smazána a nahrazena spojením s přírodou</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>ženy jsou nenásilné (od přírody) a budou v „první linii" ekologického boje</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Vanda Shiva: západní kolonialismus rozvinul indické zemědělství „násilně" a zpřetrhal ženské pouto s přírodou (= odmítá zemědělskou vědu)</p>
|
|||
|
<p><strong>kritika:</strong> romantizuje si před-kapitalistický feudalismus, nebere ohled na pozici chudých žen, které pod feudalismem trpěly</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="kritika-2" class="relative group">Kritika <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#kritika-2" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ol>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>ekofeminismus idealizuje vztah ženy a přírody a postrádá třídní perspektivu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>nevnímá imperialismus jako světový systém vykořisťování</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>boj proti kapitalistickému ničení přírody je boj <strong>lidový</strong> a musí se ho účastnit celý lid</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ol>
|
|||
|
<h1 id="socialistický-feminismus" class="relative group">Socialistický feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#socialistick%c3%bd-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>široké spektrum (marxistické feministvo až na konci)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>přináší analýzu diskriminace žen na pracovním trhu, analýza domácí práce a tím odhaluje patriarchální náturu kapitalismu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="heidi-hartmann" class="relative group">Heidi Hartmann <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#heidi-hartmann" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>marxismus neanalyzuje vztahy žen a mužů, které jsou ale také determinovány patriarchálním systémem</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>kapitál a osobní vlastnictví neutlačuje ženy jako ženy = jejich abolice neukončí útlak žen</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>z práce žen nebenefitují jen kapitalisté ale také muži</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="otázka-charakteru-systému" class="relative group">Otázka charakteru systému <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#ot%c3%a1zka-charakteru-syst%c3%a9mu" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>J. Mitchell: existují <strong>dva autonomní systémy</strong>; ekonomický kapitalismus a ideologický patriarchát. H. Hartmann: není „čistý" kapitalismus ani „čistý" patriarchát</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Iris Young: existuje <strong>dvojitý systém</strong> (kapitalistický patriarchát); Young kritizuje pojetí dvou autonomních systémů za to, že dělá z patriarchátu univerzální fenomén, což je ahistorické a náchylné k rasovému biasu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Young argumentuje, že genderově založená dělba práce je centrální v rámci struktury vztahů produkce</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>M. Mies: k udržení této oprese hrají důležitou roli rodiny, Stát a náboženství</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>kritika marxismu:</strong> marxismus nebere boj proti útlaku žen jako centrální aspekt boje proti kapitalismu (x je tohle pravda?)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="strategie-pro-osvobození-žen" class="relative group">Strategie pro osvobození žen <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#strategie-pro-osvobozen%c3%ad-%c5%been" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>boj proti kapitalismu nemůže být úspěšný, pokud nezahrne i feministickou agendu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>ženy nesmí věřit mužům, že je osvobodí pro revoluci</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>boj skrze tvorbu nezávislých ženských organizací, které jsou v koalici s revolučními hnutími (nezávislé na jiných socialistických organizacích)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>vytvoření nezávislého ženského hnutí, které bude stejným dílem bojovat proti kapitalismu i proti dominanci mužů</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Prakticky:</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>agitace a propagace témat, která jsou antikapitalistická i antipatriarchální (= právo na interrupce, boj proti znásilnění, sex. obtěžování apod.)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>budování alternativních institucí, komunit (jako prostředky boje, ne jako cíl boje, jak to vnímají radikální feministky)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h2 id="kritika-3" class="relative group">Kritika <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#kritika-3" aria-label="Anchor">#</a></span></h2><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>radikální i socialistické feministky jsou <strong>kritizovány černošskými ženami</strong> za ignorování jejich situace a soustředění veškeré analýzy na situaci bílých žen střední třídy</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>pod otroctvím nevznikl patriarchální model černošské rodiny, rasismus vede černošské ženy do aliance s černošskými muži, spíše než s bílými ženami</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>soc. fem. je zaměřený na analýzu pokročilých kapitalistických zemí</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>staví pozici proletářských mužů a mužů vládnoucích tříd na stejnou úroveň</p>
|
|||
|
<ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>jsou to ale právě vládnoucí třídy, které skrze Stát a kontrolu nad nepřátelstvem žen udržují patriarchální instituce a genderový útlak</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>soc. feministky</strong> toto zrovnocení můžou provést jen díky podhodnocení role žen v sociální produkci, <strong>redukují ženu pouze na činitele soc. reprodukce</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Pozn. Ghandy: Ženy hrály v historii sociální produkce důležitou roli. Její znehodnocení je ve své podstatě patriarchální</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Marxismus upozorňuje na roli žen v sociální reprodukci a že vyjmutí žen z této důležité role bylo základem jejich podřízení v třídní společnosti</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>Genderově založená dělba práce byla prvním druhem dělby práce. To ale neznamenalo nespravedlnost mezi gendery — <strong>musíme studovat specifika jednotlivých společností</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>pokud pro genderovou nerovnost nenajdeme nějaký sociální nebo materiální důvod, pak akceptujeme, že muži mají jakousi přirozenou touhu po moci a nadřazenosti, <strong>to ale znamená, že jakýkoliv boj je zbytečný, protože rovnosti nikdy nebude dosažena</strong></p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>strategie soc. fem. je reformní, neřeší, jak může být dosaženo socialismu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>soc. fem. je směr, který se v 80. letech přesunul do akademického prostředí</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
<h1 id="post-modernismus-a-feminismus" class="relative group">Post-modernismus a feminismus <span class="absolute top-0 w-6 transition-opacity opacity-0 -start-6 not-prose group-hover:opacity-100"><a class="group-hover:text-primary-300 dark:group-hover:text-neutral-700" style="text-decoration-line: none !important;" href="#post-modernismus-a-feminismus" aria-label="Anchor">#</a></span></h1><ul>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>post-modernismus se zaměřuje na pozici „těch druhých" (koncept z knihy „Druhé pohlaví" do Simone de Beauvoir)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>fixní kategorie neexistují, pouze souhrny identit (pohlaví, třída, etnicita, rasa…)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>kategorie ženy neexistuje, ženy jsou souhrnem dalších identit</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p><strong>Problém:</strong> každá identita má vlastní hodnotu, naopak žádná hodnota není dána tomu, co je všem společné. Není tedy tudíž možné najít základ pro společnou politickou aktivitu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>kritizuje marxismus za zaměření se na celek (ang. <em>totality</em>) — třídu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>post-modernismus vnímá středisko moci na lokálním levelu. Tam se odehrává i politický boj. (př. neziskové organizace oslavující a bojující za jednotlivé identity)</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
<li>
|
|||
|
<p>post-modernismus rozděluje lid na jednotlivé frakce. Nepřináší společný teoretický základ, který by lid spojoval. V podstatě nechává jednotlivce, aby bojoval sám za sebe proti organizovanému a ozbrojenému odporu</p>
|
|||
|
</li>
|
|||
|
</ul>
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</section>
|
|||
|
<footer class="max-w-prose pt-8 print:hidden">
|
|||
|
|
|||
|
<div class="flex">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="place-self-center">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="text-2xl sm:text-lg">
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="pt-8">
|
|||
|
<hr class="border-dotted border-neutral-300 dark:border-neutral-600" />
|
|||
|
<div class="flex justify-between pt-3">
|
|||
|
<span>
|
|||
|
|
|||
|
<a class="group flex" href="/posts/metoda-ctenarskeho-krouzku/">
|
|||
|
<span
|
|||
|
class="me-2 text-neutral-700 transition-transform group-hover:-translate-x-[2px] group-hover:text-primary-600 dark:text-neutral dark:group-hover:text-primary-400"
|
|||
|
><span class="ltr:inline rtl:hidden">←</span
|
|||
|
><span class="ltr:hidden rtl:inline">→</span></span
|
|||
|
>
|
|||
|
<span class="flex flex-col">
|
|||
|
<span
|
|||
|
class="mt-[0.1rem] leading-6 group-hover:underline group-hover:decoration-primary-500"
|
|||
|
>Metoda čtenářského kroužku</span
|
|||
|
>
|
|||
|
<span class="mt-[0.1rem] text-xs text-neutral-500 dark:text-neutral-400">
|
|||
|
|
|||
|
<time datetime="2024-11-12 15:47:25 +0100 CET">November 12, 2024</time>
|
|||
|
|
|||
|
</span>
|
|||
|
</span>
|
|||
|
</a>
|
|||
|
|
|||
|
</span>
|
|||
|
<span>
|
|||
|
|
|||
|
</span>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</footer>
|
|||
|
</article>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="pointer-events-none absolute bottom-0 end-0 top-[100vh] w-12">
|
|||
|
<a
|
|||
|
href="#the-top"
|
|||
|
class="pointer-events-auto sticky top-[calc(100vh-5.5rem)] flex h-12 w-12 items-center justify-center rounded-full bg-neutral/50 text-xl text-neutral-700 backdrop-blur hover:text-primary-600 dark:bg-neutral-800/50 dark:text-neutral dark:hover:text-primary-400"
|
|||
|
aria-label="Scroll to top"
|
|||
|
title="Scroll to top"
|
|||
|
>
|
|||
|
↑
|
|||
|
</a>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
</main><footer class="py-10 print:hidden">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<div class="flex items-center justify-between">
|
|||
|
<div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<p class="text-sm text-neutral-500 dark:text-neutral-400">
|
|||
|
©
|
|||
|
2024
|
|||
|
|
|||
|
</p>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
<p class="text-xs text-neutral-500 dark:text-neutral-400">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
Powered by <a class="hover:underline hover:decoration-primary-400 hover:text-primary-500"
|
|||
|
href="https://gohugo.io/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Hugo</a> & <a class="hover:underline hover:decoration-primary-400 hover:text-primary-500" href="https://github.com/jpanther/congo" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Congo</a>
|
|||
|
</p>
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
<div class="flex flex-row items-center">
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</div>
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
</footer>
|
|||
|
|
|||
|
</div>
|
|||
|
</body>
|
|||
|
</html>
|